domenica 5 marzo 2023

My Review: Fun With Ether - A Dirty Kind Of Clean

 Fun With Ether - A Dirty Kind Of Clean


It would take a dreamlike discipline to bring it to life inside the powerfully spring-flowery textures of Texans Fun With Ether. With this heavenly soundscape they rightfully enter the core of the heart and the labyrinthine paths of the mind, for a combination of energy and warmth that evaporates all forms of weakness. The intertwining guitars, the rhythmic parts of a drumming that smells of Indie and Alternative, the bass that pushes and defines make all this a northern lights at whose vision Shoegaze applauds and thanks. 

A second album that, in comparison to Tanned Skin, Light Eyes, projects the sound at the centre of the artistic project, highlighting excellent technical skills with the ability to juggle melodies that surround all the characteristics of the Shoegaze of ordinance, augmenting everything with an infectious freshness. 

Sophia Ortiz has a warm voice, which swirls between stars and dreams, in a circuit of references, managing to stay on the same level without difficulty. And as always, Gilbert Godoy is the craftsman of these enchanting sweet ramblings, an author who deserves profound recognition.

Listening to this set of gems one gets the impression of the transition from adolescence, with its twilight, to adulthood.

Numerous chromatic situations make for a truly interesting approach to the consumption of these tracks that generates multiple visions as a legitimate consequence. The whole thing smells of a Herculean feat, with the vapours of the guitars that, apart from being totally sweet, are also able to display a decisive edge, shifting the risk of unnecessary chaos elsewhere. Here is the magnificence of the album: a serious, well-structured work, with the attention that makes artistic expression a pleasant inner gain. The musical notes are pinches and spring flights, while the voice is a candle that defeats fear and gives softness. The drumming is immersed in the simplicity with which it gets rid of the hiccups to clear the throat, while the bass is proof that the shoegaze school, with this instrument, reveals the efficiency that governs the whole beautifully. The guitars? Tears of rotating silk that know how to soften and inflame, tightened in a mode that knows Post-Punk and Darkwave impetuses (Better By Noon), but without ever overdoing it. And then, in the other episodes, they unleash their imagination without smearing. With liquid textures that bathe the listener in emotion.

This is a record that succeeds in making one think, in distancing itself from others by its mystical aura, in becoming an attempt to be a sparkling dose of bravado with a naivety that is to be blessed. It takes up residence in these clods of light that have fallen from the sky while everything, wisely, materialises in a film that, starting in the 90s, visits the territoriality of adult souls. Those who love the crossover of alternative with shoegaze have found something memorable...


Alex Dematteis

Musicshockworld

Salford

5th March 2023


https://funwithether.bandcamp.com/album/a-dirty-kind-of-clean






La mia Recensione: Fun With Ether - A Dirty Kind Of Clean

 Fun With Ether - A Dirty Kind Of Clean


Occorrerebbe una disciplina onirica e farla vivere dentro le trame poderosamente pregne di fiori primaverili dei Texani Fun With Ether, che con questo paradisiaco impianto sonoro entrano di diritto nella parte centrale del cuore e nei percorsi labirintici della mente, per un connubio di energia e calore che fa evaporare ogni forma di debolezza. Gli intrecci delle chitarre, le parti ritmiche di un drumming che profuma di Indie e Alternative, il basso che spinge e definisce fanno di tutto questo un'aurora boreale alla cui visione lo Shoegaze applaude e ringrazia. 

Secondo album che, rispetto a Tanned Skin, Light Eyes, proietta il suono al centro del progetto artistico, mettendo in rilievo ottime capacità tecniche con l’abilità di destreggiarsi con melodie che circondano tutte le caratteristiche dello Shoegaze di ordinanza, maggiorando il tutto con una freschezza contagiosa. 

Sophia Ortiz ha una voce calda, che volteggia tra le stelle e i sogni, in un circuito di riferimenti riuscendo a stare al loro stesso livello, senza difficoltà. E come sempre Gilbert Godoy è l’artigiano di queste incantevoli dolci scorribande, un autore che meriterebbe un profondo riconoscimento.

Ascoltando questo insieme di gemme si ha come l’impressione del passaggio dall’adolescenza, con il suo crepuscolo, all’età adulta, per un cammino umano e la sua colonna sonora che fa da testimone.

Numerevoli situazioni cromatiche rendono davvero interessante l’approccio al consumo di queste tracce che genera come legittima conseguenza visioni multiple. Il tutto profuma di un'impresa erculea, coi vapori delle chitarre che, oltre a essere totalmente dolci, sanno anche palesare un piglio deciso, spostando il rischio di un caos inutile altrove. Ecco la magnificenza dell’album: un lavoro serio, ben strutturato, con l’attenzione che rende l’espressione artistica un piacevole guadagno interiore. Le note musicali sono pizzichi e voli primaverili, mentre la voce è una candela che sconfigge la paura e regala morbidezza. Il lavoro del drumming è immerso nella semplicità con la quale si sbarazza dei singhiozzi per liberare la gola, mentre il basso è la dimostrazione che la scuola Shoegaze, con questo strumento, rivela l’efficienza che governa l’insieme in modo splendido. Le chitarre? Lacrime di seta rotanti che sanno intenerire e incendiare, strette in una modalità che conosce impeti Post-Punk e Darkwave (Better By Noon), ma senza esagerare mai. Per poi, negli altri episodi, liberare la fantasia senza sbavature. Con tessiture liquide che bagnano l’ascolto di commozione.

Trattasi di un disco che riesce a far riflettere, a distanziarsi da altri per la sua aura mistica, per divenire il tentativo di essere una frizzante dose di spavalderia con una ingenuità che è da benedire. Si prende residenza in queste zolle di luce cadute dal cielo mentre tutto, saggiamente, si concretizza in un film che, partendo dagli anni ’90, visita la territorialità di anime adulte. Chi ama il crossover dell’Alternative con lo Shoegaze ha trovato qualcosa di memorabile…


Alex Dematteis

Musicshockworld

Salford

5 Marzo 2023


https://funwithether.bandcamp.com/album/a-dirty-kind-of-clean





My Review: Sunnbrella - Heartworn

 Sunnbrella - Heartworn


London's dreams are full of sunshine: the Sunnbrella meteor drops them through delicate and essential harmonic laps, a dance step that knows good rhythm and a structure that lets out tender tears in an embrace of the senses that conquer even the most rigid soul. The pedals of the guitars are the manifest declaration of inventions designed to generate the impact of emotions to escape from home and become senses in flight. With obvious crossovers with Dreampop and the most cultured Indie Rock, everything reveals the need for rhythms wrapped in poetry and the desire to create clean air: compositions as oppositions to boredom, to the weak and soft propensity for life. The warmth and joy of living with annexed sadness takes its place, which melts in listening to these notes with warm rays on the skin.

Desire is established in their freshness: their ability is to ally themselves with time to fill it with waves and impulses that remove the clouds from thoughts and legitimise the desire to make musical art an alliance project with intelligence, because the marriage of fun and commitment is undeniable in this record. An example of this is Polyester, a tepid plunge that through its singing grazes the skin with the support of a keyboard and a minimal electronic part that bewitches, up to a mini guitar solo that opens the wings of the dreamy dance.

In this umbrella coloured by sounds that make you smile, comes Defend Urself, with an intro reminiscent of early Curve, then taking on the guise of a song that from the 90s comes to the present day, over an elaborate rhythm section: one of their many moments of great creativity. Alternative and Indie find in Ivy League the operating system to give Dreampop a kiss and allow a light shoegaze to join the party. And if you are as fond as the old scribe of the sumptuousness of Sarah Records, here is the enchanting A Week Or So, a little naked star that radiates the night with the two voices that embrace and conquer the heart in the refrain. 

But the whole of Heartworn presents different stylistic approaches, a gigantic desire to go beyond one's own taste and to erect, rather, a sonic scaffolding that can generate joy: like being on the first day of school, where without enthusiasm one could not make it to the second. This is how the album is: a mental exercise in openness, experimentation, crossovers, impulses, within a studio that allows learning. 

And we get excited, we get impulses, we go back in time but without nostalgia: the band from the English capital has on its sonic radar the intelligent mode of swirling writings, in a gymnasium where melody and strength go voluntarily hand in hand, for an excellent result and to make these sparks one of the most desirable works of this 2023...


Alex Dematteis

Musicshockworld

Salford

5th March 2023


https://sunnbrella.bandcamp.com/album/heartworn





La mia Recensione: Sunnbrella - Heartworn

 Sunnbrella - Heartworn


Londra ha i sogni pieni di sole: la meteora Sunnbrella li lascia cadere attraverso giri armonici delicati ed essenziali, un passo di danza che conosce il buon ritmo e una struttura che fa uscire lacrime tenere in un abbraccio dei sensi che conquistano anche l’anima più rigida. I pedali delle chitarre sono la dichiarazione manifesta di invenzioni atte a generare l’impatto delle emozioni per fuoriuscire da casa e divenire sensi in volo. Con incroci evidenti con il Dreampop e l’Indie Rock più colto, tutto palesa il bisogno di ritmi avvolti da poesia e la voglia di creare aria pulita: composizioni come opposizioni alla noia, alla debole e molle propensione alla vita. Prende posto il calore e la gioia del vivere con annessa la tristezza, che si scioglie in un ascolto di queste note con i raggi caldi sulla pelle.

Nella loro freschezza si stabilisce il desiderio: la loro abilità è quella di allearsi al tempo per riempirlo di onde e impulsi che tolgono le nuvole sui pensieri e legittimano il desiderio di fare dell’arte musicale un progetto di alleanza con l’intelligenza, perché il connubio tra il divertimento e l’impegno è innegabile in questo disco. Ne è esempio Polyester, un tuffo tiepido che mediante il suo cantato sfiora la pelle con il supporto di una tastiera e una minima parte elettronica che ammalia, sino a un mini solo di chitarra che fa aprire le ali del ballo sognante.

In questo ombrello colorato da suoni che fanno sorridere, arriva Defend Urself, con l’intro che richiama i primi Curve, per poi assumere le vesti di un brano che dagli anni ’90 arriva ai giorni nostri, su una elaborata sezione ritmica: uno dei loro molteplici momenti di grande creatività. L’alternative e l’Indie trovano in Ivy League il sistema operativo per dare al Dreampop un bacio e permettere a un leggero Shoegaze di prendere parte al party. E se siete amanti come il vecchio scriba della sontuosità della Sarah Records, ecco l’incantevole A Week Or So, piccola stella nuda che irradia la notte con le due voci che nel ritornello abbracciano e conquistano il cuore. 

Ma tutto Heartworn presenta diversi approcci stilistici, una gigantesca voglia di andare oltre il proprio gusto e di erigere, piuttosto, una impalcatura sonora che possa generare allegria: come essere al primo giorno di scuola, dove senza entusiasmo non si potrebbe arrivare al secondo. Così è l’album: un esercizio mentale di apertura, sperimentazione, incroci, impulsi, all’interno di uno studio che permette l’apprendimento. 

E ci si emoziona, si diventa slanci, si torna indietro nel tempo ma senza nostalgia: la band della capitale inglese ha nel suo radar sonoro l’intelligente modalità di scritture vorticose, in una palestra dove melodia e forza vanno volontariamente di pari passo, per un risultato eccellente e per fare di queste scintille uno dei lavori più desiderabili di questo 2023…


Alex Dematteis

Musicshockworld

Salford

5 Marzo 2023


https://sunnbrella.bandcamp.com/album/heartworn





My Review: Sparkler - Big Sonic Chill

 Sparkler - Big Sonic Chill


When the old scribe chooses music to write about there is always an enchantment, an unconquerable fact that generates fascination and the certainty that it is all the attraction that justifies a review.

And when it comes to an album like that of the San Diego line-up, then surprise takes every pulsating vein and dips it in joy. After several singles here is a cataclysm, a thunderbolt, a brushstroke of light in grooves lit by dreamy shoegaze and glowing Dreampop. Songs inside a bubble full of distortions, vibrations, with the evident demonstration that these musical genres have a memory that does not allow dispersion: a record that protects thirty years is precious in itself. 

It is not for everyone, apparently, this Big Sonic Chill: the melody, present and sinuous, is within sonic motions that exalt shaggy nerves, it pulls at the hair with distortions and reverberations capable of putting lightning in them, and it is precisely for this reason that there will be people who will struggle to love it. No matter: the best things rarely reach the masses and, when they do, the mode is slow.

There is no doubt of the validity of this work: every note, every syncopation, every impetus, everything is the outpost of a consciousness that makes care for sound the defining sense of aptitude and passion for an artistic making that leads to the gates of paradise. Four horsemen for eight splinters: the drumming is a tear to be kissed, the softness and strength of the bass is the psychedelic syntax that kisses Noise, the guitars are a mixture of vibrations with the suitcase to visit the contortions that melt under their fingers.

Sparkler are a machine gun of momentum, a band composed of brakes made graceful by the lifeline of their poignant melodies, a gunpowder playing in the clouds: Softer Hold is here to represent it.

If you want to connect Dreampop and Shoegaze in a firm handshake, then listen to Silly Things and you will be in the history of these musical genres: a feedback in the middle section will spur you on and will be the glue to bind you to this band for all your future.

And what about Honeydrip? Shoegaze that struggles, scratches, floods the dream with windswept melodies and sweeps away fears that death might close its wings to this redundant river of clean-faced petals.

What you will find in the other songs is the certainty that appreciating, desiring and loving what you hear will already make you beautiful souls like these guys.

May it be an idyll of a prolific meeting of thoughts, because the album is a cream that kills bacteria: long live Shoegaze, long live Sparkler!


Alex Dematteis

Musicshockworld

Salford

5th March 2023


https://sparklersd.bandcamp.com/album/big-sonic-chill





La mia Recensione: Sparkler - Big Sonic Chill

 Sparkler - Big Sonic Chill


Quando il vecchio scriba sceglie la musica di cui scrivere vi è sempre un incanto, un fatto inespugnabile che genera fascino e la certezza che tutto ciò sia l’attrazione che giustifica una recensione.

E quando si parla di un album come quello della formazione di San Diego, allora la sorpresa prende ogni vena pulsante e la intinge nella gioia. Dopo diversi singoli ecco un cataclisma, una folgore, una pennellata di luci in solchi illuminati da uno Shoegaze sognante e da un clamoroso Dreampop incandescente. Canzoni all’interno di una bolla piena di distorsioni, vibrazioni, con l’evidente dimostrazione che questi generi musicali abbiano una memoria che non permette la dispersione: un disco che protegge trent’anni è prezioso già di per sé. 

Non è per tutti, apparentemente, questo Big Sonic Chill: la melodia, presente e sinuosa, è all’interno di moti sonori che esaltano i nervi ispidi, tira i capelli con distorsioni e riverberi capaci di mettersi dentro i fulmini ed è proprio per questo motivo che vi saranno persone che faticheranno ad amarlo. Poco male: le cose migliori raramente arrivano alla massa e, quando lo fanno, la modalità è quella della lentezza.

Non vi è dubbio della validità di questo lavoro: ogni nota, ogni sincrono, ogni impeto, ogni cosa è l’avamposto di una coscienza che fa della cura del suono il senso per definire l’attitudine e la passione per un fare artistico che conduce alle porte del paradiso. Quattro cavalieri per otto schegge: il lavorio del drumming è una lacrima da baciare, la morbidezza e la forza del basso è la sintassi Psichedelica che bacia il Noise, le chitarre sono un impasto di vibrazioni con la valigia per visitare le contorsioni che si sciolgono sotto le loro dita.

Gli Sparkler sono una mitragliata di slanci, gruppo composto di frenate rese aggraziate dal salvagente delle loro struggenti melodie,  una polvere da sparo che gioca tra le nuvole: Softer Hold è qui a rappresentarlo.

Se volete contatti tra Dreampop e Shoegaze in una stretta di mani belle salde, allora ascoltate Silly Things e sarete nella storia di questi generi musicali: un feedback nella parte centrale vi spronerà e sarà la colla per legarvi a questa band per tutto il vostro futuro.

E che dire di Honeydrip? Lo Shoegaze che lotta, graffia, sommerge il sogno di melodie controvento e spazza le paure che la morte possa chiudere le ali a questo fiume ridondante di petali dalla faccia pulita.

Quello che troverete nelle altre canzoni è la certezza che apprezzare, desiderare e amare quello che ascolterete farà già di voi anime splendide come questi ragazzi.

Che sia idillio di un incontro prolifico di pensieri, perché l’album è una crema che uccide i batteri: lunga vita allo Shoegaze, lunga vita agli Sparkler!


Alex Dematteis

Musicshockworld

Salford

5 Marzo 2023


https://sparklersd.bandcamp.com/album/big-sonic-chill








sabato 4 marzo 2023

My Review: Polina Suffer - Plastic Regrets

 Polina Suffer - Plastic Regrets


From the city of Savoy, where part of the old scribe's life has taken up residence, comes a duo with a stunning single, glacial, surgical, nervous, robotic, flamboyant, prone to arouse an emotional tension that proves pleasant and constant. It is two hundred and eleven seconds of immersion in electrified Post-Punk, with Darkwave feathers to generate beauty for the passing, in this box of pins created by the sprawling voice of Beatrice Bartolini, a Goddess who sings of fetishism, lies and plastic regrets to give the lyrics a black and murderous sacredness. 

Her and Tommaso Leporale's work is to create a pelvic seduction, one dances, one drools, one desires the unusual and what one declares to be unjustly perverse.

And it is ecstasy of heated souls, huddled around powerful and devastating sexual practices, which give the scribe the pleasure of calibrated and powerful writing. The music, a riding hypnosis without stuttering, is inspired and methodical, with references to the crazed impulses of German bands in a state of pleasant disarray. 

Turin is back and in the best of ways: let's celebrate!


Alex Dematteis

Musicshockworld

Salford

4th March 2023


https://polinasuffer.bandcamp.com/track/plastic-regrets




La mia Recensione: Midas Fall - Cold Waves Divide Us

  Midas Fall - Cold Waves Divide Us La corsia dell’eleganza ha nei sogni uno spazio ragguardevole, un pullulare di frammenti integri che app...